Vijf factoren qua leefstijl die dementie kunnen helpen voorkomen

0
dementie levensstijl

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen met een gezonde leefstijl beter bestand zijn tegen hersenveranderingen die kunnen leiden tot dementie. Dit in vergelijking met mensen die dezelfde hersenveranderingen ondergaan, maar geen gezonde gewoontes hebben op vijf belangrijke gebieden.

Wat dit onderzoek zo overtuigend maakt, is dat wetenschappers de hersenen van mensen na hun overlijden hebben onderzocht. Ze keken naar veranderingen in de hersenen die verband houden met Alzheimer, zoals ophopingen van beta-amyloïde, gefosforyleerde tau-kluwens en problemen met de bloedstroom.

Symptomen van dementie

Dementie verwijst naar een groep symptomen die optreden wanneer hersencellen beschadigd raken of afsterven. Deze symptomen beïnvloeden het geheugen, het denkvermogen en het vermogen om dagelijkse taken uit te voeren. Veelvoorkomende symptomen zijn onder andere geheugenverlies, taalproblemen, desoriëntatie, moeite met complexe taken en veranderingen in gedrag en persoonlijkheid.

Het onderzoek

Onderzoekers analyseerden de gegevens van 586 mensen die tussen 1997 en 2022 overleden en hun gezondheidsinformatie tot 24 jaar hadden bijgehouden als onderdeel van het Rush Memory and Aging Project. Van de deelnemers was 78% vrouw en de gemiddelde leeftijd bij overlijden was 91 jaar. De bevindingen werden gepubliceerd op 6 februari in het tijdschrift JAMA Neurology.

Invloed leeftstijl op dementie

Het onderzoek liet zien dat een gezonde leefstijl, gebaseerd op vijf factoren, samenhangt met betere cognitieve functies op latere leeftijd. Deze vijf factoren zijn:

  • Een gezond dieet
  • Regelmatige fysieke activiteit
  • Cognitieve betrokkenheid
  • Niet roken
  • Matige alcoholconsumptie

De cognitieve functies van de deelnemers werden gemeten met 19 tests gedurende de studie. De resultaten toonden aan dat mensen met gezonde leefgewoonten minder last hadden van hersenveranderingen die anders tot dementie zouden kunnen leiden. Deze gezonde gewoonten zijn:

  • Niet roken
  • Minstens 150 minuten per week aan fysieke activiteit
  • Beperking van alcoholconsumptie (tot één drankje per dag voor vrouwen, twee per dag voor mannen)
  • Het volgen van een mediterraan-DASH Dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension, vergelijkbaar met de Schijf van Vijf)
  • Betrokkenheid bij cognitieve activiteiten op latere leeftijd. Denk hierbij aan het lezen van de krant, schrijven, naar de bibliotheek gaan of spelletjes spelen zoals schaken of dammen.

Wereldwijd worden meer dan 55 miljoen mensen getroffen door dementie, met elk jaar 10 miljoen nieuwe gevallen, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Het is de zevende belangrijkste doodsoorzaak en treft vooral vrouwen. Momenteel is er geen behandeling die de voortgang van dementie kan stoppen of omkeren, en de ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm.

De onderzoekers benadrukken het belang van meer onderzoek naar manieren om het risico op dementie te verkleinen. Ze stellen voor dat de vijf gezonde leefgewoonten uit de studie, samen met medicatie, een standaardonderdeel zouden moeten zijn van de zorg voor mensen met een risico op dementie, vergelijkbaar met de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten.

Begin vandaag nog met het volgen van deze vijf adviezen voor een gezonde leefstijl om je risico op Alzheimer en andere vormen van dementie te verkleinen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in