zaterdag, 24 februari, 24
HomeVoedingVitamine D, hoe cruciaal is het en hoe krijg je er genoeg...

Vitamine D, hoe cruciaal is het en hoe krijg je er genoeg van binnen

Zodra er een klein zonnetje verschijnt, is een veel gehoorde kreet ‘even vitamine D opnemen!’. Dat het lichaam vitamine D aan kan maken uit zonlicht is bekend, maar waarom is het zo’n belangrijk vitamine? En wat doet het eigenlijk in het lichaam en waar haal je het vandaan als de zon niet schijnt?

Wat is vitamine D

Vitamine D, een vetoplosbare vitamine, is essentieel voor de opname van calcium uit de voeding, wat cruciaal is voor de groei en het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast draagt vitamine D bij aan een goede spierfunctie en ondersteunt het het immuunsysteem. De primaire bron van vitamine D is zonlicht, omdat het lichaam het kan aanmaken in de huid wanneer het wordt blootgesteld aan zonlicht.

Waar zit het in

Behalve uit zonlicht kun je vitamine D ook binnenkrijgen via je voeding. Het zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Vlees en eieren bevatten ook vitamine D, maar veel minder dan vette vis.

Daarnaast wordt vitamine D toegevoegd aan verschillende producten zoals zuivelproducten, halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Deze hoeveelheden zijn vaak groter dan de hoeveelheid vitamine D die van nature in roomboter zit.

De hoeveelheid vitamine D in een product of supplement staat meestal vermeld in mcg (afkorting: µg) of in IE of IU wat staat voor Internationale Eenheden oftewel International Units. Om de hoeveelheid vitamine D om te rekenen van IE naar µg deel je het aantal IE door 40. Een supplement met een dosering van 800 IE vitamine D bevat dus 20 µg.

Wat doet het in het lichaam

De bekendste functie van vitamine D is wellicht het behoud van gezonde botten, zeker belangrijk als je ouder wordt. Minder bekend is dat ook een goede werking van het zenuwstelsel, het hart- en vaatstelsel en het immuunsysteem sterk afhankelijk  is van vitamine D. De kans op aandoeningen als diabetes, reumatoïde  artritis, osteoporose en auto-immuunziekten lijkt ook af te nemen met gezonde vitamine D waardes.  Kortom, voor een optimale gezondheid is vitamine D van groot belang.

Krijgen senioren voldoende vitamine D binnen

Vooral tijdens de herfst en winter is het in Nederland onmogelijk om voldoende vitamine D aan te maken uit zonlicht. De zon schijnt te weinig en als hij schijnt is de zonkracht te laag om voldoende zelf aan te maken. Dat zorgt voor te lage vitamine D waardes in het bloed bij vrijwel alle Nederlanders die geen vitamine D supplement nemen. Bij ouderen die medicatie gebruiken, blijkt er bij het merendeel van de ouderen een tekort aan vitamine D te zijn, zelfs als er een supplement wordt gebruikt. Zelfs als er extra vitamine D wordt geslikt, heeft 1 op d 5 tot 8 personen te lage vitamine D waardes!
De Gezondheidsraad adviseert gezonde ouderen een hoeveelheid van 10 microgram (µg) oftewel 400 iu vitamine D te nemen voor personen tot 70 jaar en daarboven 20 microgram (µg) oftewel 800 iu. Dit is een voorzichtig advies dat ervanuit gaat dat de ouderen ook met hun voeding al vitamine D binnenkrijgen en tevens is het advies niet afhankelijk van een seizoen (terwijl je in de winter zelf amper vitamine D aanmaakt).

Welk vitamine D supplement is het beste

Van alle vitamine D supplementen die op de markt zijn, geldt dat vitamine D3 het beste opneembaar is en dus de voorkeur verdient boven de andere varianten. Het is de variant die ook van nature in het lichaam voorkomt. Een andere vorm die je tegenkomt is vitamine D2, wat afkomstig is van paddenstoelen en schimmels. Nadeel is dat het lichaam het minder goed opneemt. Dus als je wilt dat je supplement optimaal wordt opgenomen, kies dan een vitamine D3 supplement. Qua dosering adviseren wij een dosering van 1.000 tot 2.000 IE per dosering, zeker in de winter en zeker bij gebruik van medicatie. Lees bij gebruik van medicatie wel altijd de bijsluiter of de combinatie met vitamine D suppletie mogelijk is, of vraag het aan je apotheker.
Gebruik je een multivitaminen supplement, kijk dan wat het gehalte vitamine D in dat supplement is, zo voorkom je dat je teveel binnenkrijgt.

Vitamine D3 1000

Now Foods Vitamin D-3 (1.000 IE) – 180 Softgels

Beoordeling: 4,8 (op basis van 3.386 beoordelingen)

Vanaf € 0,04 per stuk

Vitamine D3 2000


Now Foods Vitamin D-3 (2.000 IE) – 180 Softgels

Beoordeling: 4,8 (op basis van 6.785 beoordelingen)

Vanaf € 0,08 per stuk



GERELATEERDE ARTIKELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

UITGELICHT

Meest Populair